söndag, mars 20, 2011

Arduino

Något jag pysslar med nu när jag haft gott om fritid är att lära mig lite mikroprocessorprogrammering. Skaffade mig några Arduino och TI Launchpads och har suttit och lekt lite med dem. Vet inte riktigt vad jag ska bygga än, men det blir säkert lite kuliga småprylar.

Arduinon är riktigt trevlig som nybörjarplattform, programmering är riktigt enkel jämfört med riktig hårdvarunära C som det annars brukar vara. Launchpaden är enormt mycket svårare att komma igång med.

Det är kul att få syssla med lite hårdvara och elektronik efter att man legat så långt borta från den nivån under flera år. .Net och webbutveckling i all ära, men det är lite tröttsamt att få kämpa med problem som i slutändan känns irrelevanta, som placering av div:ar.

helloworld

En arduinoklon som kör hello world på en lcd-display.

IMGP0341

En TI Launchpad som jag lött en kristall på. Det var smått och svårt.

IMGP0299

En riktig Arduino, made in italy!

Inga kommentarer: