tisdag, mars 15, 2011

Arbetsplatsen

Nu när man sprungit runt en hel del på intervjuer och sett en del annorlunda arbetsplatser så har jag börjat fundera. Vad är det som gör att man trivs på sin arbetsplats egentligen? Hur borde man prioritera? Det är givetvis individuellt, men vad är viktigt för mig?

Ponera att man har två erbjudanden som det står mellan. På arbetsplats nummer ett så verkar det inte vara nå vidare arbetsgäng man får jobba med, chefen verkar inte så himla trevlig, arbetet är en bit ifrån där man bor. Men uppgifterna skulle vara stimulerande och spännande. En utmaning att se fram emot.

På arbetsplats nummer två så skulle man ha ett bra gäng att jobba med, arbetsplatsen är väldigt nära där man bor, chefen verkar trevlig. Men uppgifterna skulle vara betydligt mindre stimulerande. Snarare klippa-och-klistra arbete, inget nytt, inga utmaningar.

I en sådan situation, vad borde man välja? Det är lite knepigt. Personligen så behöver jag nya utmaningar för att inte dö av tristess, jag har svårt att nöja mig med att stå still. Det kan vara en styrka i vissa situationer, men samtidigt ett rejält hinder om man inte har möjligheten att undersöka nya möjligheter, lära sig nya saker, etc. För då blir jag rejält missnöjd ganska snabbt.

Men samtidigt så finns det mycket mer till ett arbete än bara själva uppgifterna, eftersom det är sällan man får sitta i en grotta och lösa problem för sig själv. Nåja, vi får se vad det blir här framöver.

Inga kommentarer: