torsdag, april 12, 2007

Prisras

Ja, det är kanske inte så ovanligt eller spännande egentligen. Men bärbara datorer håller på och blir billigare i våldsam fart.

Man kan idag läsa i DN att priset för bärbara datorer har pressats ned med 20% sedan i höstas. Och det är ändå en hel del, mätt i pengar.



Såklart inträffar det stora prisraset strax efter att jag har köpt mig min första bärbara, beställde min i mitten av december. Vågar inte ens se efter vad den skulle kosta idag, för jag gissar på att det handlar om åtskilliga tusenlappar.



Bärbara datorer har blivit samma slags fenomen som mobiltelefonerna var några år sen. Priset började sjunka, några hade först, sen ville fler och fler ha. Till sist är man helt utanför om man inte har en mobiltelefon. Vi börjar närma oss det med bärbara datorer, "jaha du har bara en stationär?". Jag hörde faktiskt de orden ett par dagar sen.



Det som är lite trist med att ha köpt en bärbar är att det är väldigt svårt att uppgradera den i efterhand. Priset på processorer sjunker, visst, men det har inte jag någon nytta av nu. Samtidigt så orsakar prispressen en sänkning i kvalitét. Hur många minns dedär gamla IBM Thinkpadsen? De gick aldrig sönder. Om nånting slutade funka så var det batteriet, men allt annat fortsatte fungera klockrent.



Det är något som inte gäller längre. IBM sålde den delen av företaget till Lenovo, nya thinkpadanvändare vittnar om att de inte håller samma kvalitét längre. Och jag kan nog säga detsamma om min HP. Även fast det är en sk. businessmodell, så är den väldigt plastig jämfört med hur de såg ut för 5-10 år sen. Men men, så är det.

2 kommentarer:

Havsperspektiv sa...

Min hustru köpte en Dell i USA förra vintern. Den kostade $650 med WinX.
Kvalitet, tja... Nätagget pajade rätt snabbt men det fanns nya att köpa. Sen pajade kontakten till nätagget och det var tuffare. Som tur är har vi en god vän som är händig med hårdvara så vi fick en sladd ur datorn som kunde anslutas till nätaggregatet. Tur det, annars hade vi väl hamnat i DELL-HELL

Anonym sa...

köpte en inspiron 9400 i oktober förra året, kollade upp samma konfiguration senast en vecka sedan, skumt nog har den inte gått ner en endaste euro. visserligen nappade jag på erbjudandet med dubbla minnen gratis. nätagget har jag inte haft några problem med (kör burken utan batteri, bara som desktop replacement). med inspiron-modellerna ska man vara väldigt försiktig med strömkabeln, ett litet ryck i fel vinkel kan göra kontakten obrukbar, och i dessa fall täcker inte ens konsumentköpslagen ett moderkortsbyte.