onsdag, april 04, 2007

Diskussionen om kårobligatoriet fortsätter

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=635899

Jag har tidigare också skrivit om kårobligatoriet, och jag tycker fortfarande att den ska finnas kvar. Nu har regeringen utsett en utredare som senast den 15e februari nästa år ska föreslå hur man ska få bort den.

"Studentkårerna, föreningarna och nationerna har både en utbildningsbevakande och studiesocial verksamhet. "
Utbildningsbevakande verksamhet, hey, that's me!

Nåja, det har inte hänt så mycket ännu i frågan. Bara att det ska nu utredas ännu mer.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hur du än vrider och vänder på det så är ett kårobligatorium antidemokratiskt och någon som borde avskaffats för evigheter sedan.

eatfrog sa...

Obligatorisk trafikförsäkring är också antidemokratiskt. Bort med den, kostar ju mig nästan 300kr i månaden. 10 gånger mer än kåravgiften.

Anonym sa...

Kan du inte se skillnad på en försäkring och medlemskap i en organisation så är det illa ställt.

eatfrog sa...

Det beror helt på hur man ser på saken. Tvång är ju tvång.

Man behöver ju inte känna sig som medlem i en organisation, du bara finansierar något som faktiskt är i ditt intresse.

På samma sätt som en trafikförsäkring. Du ser ju aldrig själv dom pengarna vid en olycka.

Anonym sa...

Det är inte pengarna i sig som är problemet. Ingen människor ska behöva tvingas in i en förening. Föreningsfrihet kallas det.

Det finns många andra lösningar att ta till om det handlar om att säkra elevernas inflytande i skolan.

eatfrog sa...

Sålänge som det inte blir trassel med det ekonomiska stödet så är det inte så noga om folk är med i kårerna eller inte, för min del.

Men det brukar bli det vid sådanahär reformer, och det är inte riktigt så enkelt att "om folk tycker kårerna är bra så kommer de gå med och betala för sig". Studenter är lata och snåla, och tänker mycket kortsiktigt.

Anonym sa...

Men tycker du det är rätt att människor som inte är intresserade eller har tid att nyttja kårhus, pubbar etc. ändå ska behöva betala för detta?

När jag pluggade var det ytters få studenter som nyttjade dessa. Mest var det kårfolk som satt och drack studentfinansierad öl på de andra studenternas beskostnad.

Samma gäller även för de olika sektionerna. Innebandy, fotboll, vinprovning etc etc etc. Vill man pyssla med sport så får man också stå för det själv, man ska inte tvinga andra att betala för det. Särskilt inte när vi ändå betalar för drift av idrottshaller osv via skatter.

Som sagt, jag kan tänka mig en terminsavgift för att finansiera en grupp som har till uppgift att se till studenternas intresse och rättigheter. Allt övrigt kan man stå för själv.

eatfrog sa...

Jag vill gärna se siffror från dig på hur mycket vinprovning, öldrickande och latjolajbans kåravgiften finansierar egentligen.

Jag skulle gissa på att det ligger på kanske någon enstaka procent, och då handlar det snarare om teambuilding, samt som tack för volontärarbete, än det du beskriver.

Eller, jag behöver inte gissa egentligen, för jag har sett Luleå Studentkårs budget för förra året. Vi röstade igenom den nämligen i kårfullmäktige. Nästan alla pengar som kom in från kåravgifterna gick till lokalhyra och liknande tråkiga saker.

Anonym sa...

Lokalhyra för bla pubbar då.

eatfrog sa...

Så det är fel att det finns någon mötesplats för studenter där de kan äta lunch, middag, eller ta en öl på helgen? Dessutom måste ju kårerna ha kontor, mötesrum och liknande för dem som arbetar fulltid med kårarbetet.

Utan någon sorts finansiering är det ju inte möjligt att ha något av ovan nämnda.

Hur skulle det gå till att alla som nyttjar det betalar? Visst, man kan ju höja priset på ölen till innerstadspriser, men då kommer ingen student längre dit. Lunchen kan börja kosta lika mycket som på restaurang, men då går ingen dit för att äta lunch. Är alla nöjda och glada sen när det inte finns någon kårhusrestaurang då? Absolut inte, det är ett populärt ställe.

Och hur ska finansieringen för kontoren skötas då? Bara de som betalat för sig får hjälp, och lägga ner den generella bevakningen över programen?

Nej, det är snårigt detdär, och fördomen att alla pengarna skulle gå till nån sorts festande, öldrickande och annat lek är helt fel.

Att vi sitter och dricker "studentfinansierad öl" är ju bara skitsnack från någon som saknar insikt i kårekonomin.

Anonym sa...

Det är inte fel att det finns en mötesplats (varför skulle jag tycka det?). Utan vad jag säger, som jag har sagt nu i flera kommentarer, är att det är fel att tvinga in folk i en förening och ta en avgift för detta som sedan används för att finansiera denna mötesplats.

Att inga studenter kommer till pubbarna om man slutar finansiera ölet med studentpengar är ju pubbens problem. Antagligen är den inte tillräckligt bra om ingen vill gå dit. Detsamma gäller resturangen.

Jag har inte påstått att ni bara sitter och dricker studentfinansierad öl. Om du väljer att tolka det jag skrivit som det så är det ju synd men läs gärna en gång till.