onsdag, februari 14, 2007

Kåren, kåren, kåren..

Ja hur ska det gå, när kårobligatoriet ska avskaffas. Hälften av alla studenter vill lämna sin kår (SvD), enligt en rapport i Studentliv. DN.

Det skulle ju ha ödestigra konsekvenser för kårernas verksamhet som det ser ut idag, ifall det inte blir någon ny sorts finansiering av verksamheten. Och anledningen till att folk inte vill vara med i kårerna är ju egentligen simpel. Dels så ser man rätt lite av det som kårerna egentligen sysslar med, utbildningsbevakandet är inte glamouröst och det talas inte särskilt mycket om förändringarna som sker pga kårernas arbete. Många studenter tror att kårerna mest handlar om att ha ett kårhus där man kan dricka billig öl.

Nåja, vi får väl se. Vänta och se. Det kommer ju inte påverka mig särskilt mycket när jag bara har 2 år kvar, så även fast obligatoriet avskaffas imorgon kommer jag nog inte ens hinna känna några effekter av det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var på tiden att de avskaffade detta hemska obligatorium. Helt sjukt att det överlevt så pass länge som det faktiskt har.

Anonym sa...

Självklart ska kårobligatoriet avskaffas. Att tvinga studenter, annars fria människor, vara med i en förening är oacceptebelt i ett demokratiskt land. Jag vill inte vara med i en förening som i mitt namn har åsikter jag inte står för. Tack.