onsdag, januari 31, 2007

Sommarjobba på eget företag

Idéhuset här i Luleå hjälper folk med att starta företag. Och de ger några stycken möjligheten att få prova på företagarlivet under sommarmånaderna genom att ge dem lite startkapital. Eller snarare lön för tiden, så man överlever.

Jag funderar på om vi borde söka dethär. Det är något informationsmöte på torsdag (inkl. lunchbaguette!) där man kan få reda på mer, vad som krävs etc. Tänkte gå dit och höra. För ändå, tänk så skönt. Sommarjobba för sig själv, starta ett eget företag. Bara det orskar dagdrömmeri och trevlig känsla i magen.

Jobba för en jobbig gnällig chef ger inte bra magkänsla.

Men frågan är ju, vad som förväntas av en, och vad skulle jag förvänta av mig själv. Har jag en stark företagsidé? Går det att tjäna pengar på det hela?
För en idé som det inte går att tjäna pengar på är ingen god idé i den världen.

Fast jag tror nog det skulle gå. Allt går, om man bara vill. Och man dras till det man förväntar sig. Tid har jag gott om, och energi finns det om det är någonting som engagerar mig. Och tro mig när jag säger, ett eget företag engagerar mig tillräckligt.

Jag ska undersöka dethär och skriver mer om det sen. Kanske jag blir företagsman istället för student lagom till nästa år.

3 kommentarer:

Béatrice Karjalainen sa...

På tal om jobb detta http://www.poolia.se/cms/searchjob/showad?jobad_id=STHLMS4L1ZYO kanske kan vara något som en extrainkomst? Kanske inte världens mest intressanta jobb men det ger ju lite erfarenhet och stålars.

Béatrice Karjalainen sa...

Eller http://platsbanken.ams.se/direkt/14/070215,170090,010909,31,972614.shtml

eatfrog sa...

Ska kika. :-)