söndag, januari 21, 2007

Sommarjobb och networking

Okej, nu börjar det bli dags. Februari står för dörren, vilket innebär att sommaren närmar sig.

För oss studenter börjar sommaren ganska tidigt, för redan i maj får man betydligt mindre pengar av CSN än vanligtvis. Tror det ligger på kring 3000kr, om jag minns rätt. Det innebär i sin tur att det börjar bli svårt med ekonomin redan då om man inte har någonting färdigplanerat.

Det har inte jag, jag har ingen aning om vad jag ska göra i sommar.

Jag har tidigare jobbat med diverse ströjobb under somrarna, t ex som målare etc. Men detdär hade jag hoppats på att ha lämnat bakom mig nu, när jag har 2 år universitetsstudier och 20 års datorerfarenhet under bältet. Det borde väl vara värt någonting, i dessa tider då it-tidningar dagligen basunerar ut att det råder brist på kunnigt folk.

Jag misstänker att det visst finns jobb där ute, och intresserade människor som säkert skulle vilja hitta en och annan duktig student att ha som hjälp under semestertiderna. Svårigheten lär vara att hitta de duktiga ur alla de som skulle söka jobbet ifall det annonserades om lediga platser.

Så vad göra? Vad gör folk idag? Networking är ju buzzwordet som gäller just nu, och har gjort det ett tag. Det finns gott om networking-sidor där det är meningen att man ska lägga upp sitt cv så kommer någon och headhuntar dig.

Det har blivit lite omvänt, nu ska inte du längre leta efter jobben som förut, nu ska du vänta på att bli headhuntad istället. Vad beror det på?

Hursomhelst, som jag tidigare skrivit här på bloggen, jag har inte mycket till nätverk. Borde man kanske gå med i sånadär sidor? Och hoppas på att jag också blir headhuntad? Eller borde man starta en egen sida för datastudenter i Luleå, och hoppas på att företag också börjar snoka=

Hmm, nja jag vet inte. Tänkte börja med att leta upp lämpliga företag i stan och skicka iväg en massa mail. Då tänker folk, "nejmen gå dit istället, eller ring". Men nja, jag tror inte det.

Jag tror det är svårt att få tag på nån som orkar prata med mig mer än säga några enstaka ord, om man kommer och säger att man vill sommarjobba. Och telefon, nja, låt oss säga att det är inte min starka sida. Jag är otroligt dålig på att tala i telefon. Kan bero på att jag mycket sällan gör det. ;)

Så, tips på företag som kan vara intresserade mottas gärna. Tänk så spännande det skulle vara om någon chef läste dethär inlägget och skickade mail om att jag får komma och jobba, ojoj, vilken dröm! ;)
Kanske bör nämna att jag är intresserad av att fortsätta jobba deltid sen efter sommaren också, ifall du läser dethär, Herr personalansvarig på Stortföretag AB.

Kan väl fortsätta drömma också, och skriva vad jag kan:
  • 20 årig erfarenhet av datorer av alla slag
    • Kanske inte helt sant, jag är ju bara 24 iår. Nog för att jag började använda datorer när jag var 3-4, men det var ju kanske inte så mycket värt. Lära sig saker på riktigt kanske man gjorde när man var kring 7.
  • 10+ årig erfarenhet av Windows, 95/98/2000/2003/XP och många MS-verktyg
  • 8 årig erfarenhet av Linux
  • 4 årig erfarenhet av SPARC/Solaris
  • Systemadministration av Mail, FTP, användarkonton, Samba, SSH, Apache, etc.
  • Grundläggande C
  • Java/JSP
  • PHP
  • ASP.NET (C#)
  • Shellskript
  • Gått Systemvetenskapliga programmet på LTU i 1½ år
    • Systemutveckling, metoder, analys och design
    • OO, RUP
    • Mycket annat.
Vad tror ni? Kommentarer!

5 kommentarer:

Béatrice Karjalainen sa...

Har inte StudentConsulting något ledigt?

Meningne är väl inte att man skall bli headhuntad direkt på nätverkssidorna utan mer att man skall hitta igen sådana i ens bekanskapskrets/jobbkrets som kan tänkas ha erbjudanden man kan söka. De vet om att deras jobb söker en X/Y osv. Manförväntas vara aktiv men inte med platsjournalen utan plåga skiten ur sina bektanta istället.

eatfrog sa...

Kommer inte åt deras sida. Ska kika på det allt eftersom. Men sen vill man ju helst ha ett jobb som ser bra ut på cv också, dvs jobb "inom branschen".

Jag vet inte om jag tror på sånadär nätverkssidor riktigt isf. Jag menar, bättre att plåga sina bekanta irl istället? ;) Det finns så himla många såna just nu dessutom, alla kan väl inte vara aktiva på alla sidor.

Och hur många som redan *har* jobb sitter och surfar sidor för arbetslösa?

Anonym sa...

Min erfarenhet är att det är lönlöst om man inte har något att visa upp.

Antingen tidigare anställning eller en portfolio av något slag. Beroende på vilken typ av jobb du vill ha kan det ju dock vara svårt att visa upp en portfolio.

Att bli headhuntad direkt ut från universitetet är nog svårt och är nog inget man ska räkna med. Den tiden är förbi.

eatfrog sa...

Lönlöst, tack för de uppmuntrande orden. ;)

Ptjo, men vad skulle någon som jag visa upp? Utveckla ett program av något slag kanske? Portfolio funkar väl mest bara för designers etc.

Nä inte är det väl nån som räknar med att bli headhuntad direkt ur universitetet. Men man kan ju hoppas/drömma. Någon gång lite längre fram så måste ju intresset öka för nyutbildade, det räcker ju inte att bara skriva artiklar om det i Computer Sweden varje vecka.

Anonym sa...

Tja, själv är jag utvecklare och har en portfolio ändå. En ganska så omfattande databasdriven sajt som jag byggt och driver samt en massa script som jag skrivit som finns tillgängliga via min webbsajt.

Bör kanske tilläggas att jag är webbutvecklare och alltså helt har fokuserat på den delen.