tisdag, januari 09, 2007

LCNet

Jag undrar vad som pågår med LCNet grejjen? Sa de inte att butiken skulle stängas efter nyår?

Internet är kvar, och någon information har inte kommit om det hela. Hoppas verkligen att någon inte plötsligt en dag bara drar ur proppen, gud vad arg man skulle bli då. De flesta studerande här behöver faktiskt internet hemma till sitt dagliga arbete, förutom de som sitter i datasalarna hela dagarna.

Den senaste tiden har jag suttit mycket med PHP och SQL. Det är lätt och snitsigt, men nog fan kan man måla in sig i ett hörn ibland också. Idag satt jag i 2h och försökte ta fram en effektiv sqlsats som dödar flera flugor i en smäll.

Problemet var att jag ville joina den första tabellen en gång till, och sen joina en annan tabell två gånger. Anledningen till detta var att jag ville ta where xx is not null på den första tabellen och sen where xx is null på den andra. Men tji fick jag, för det blev bara pannkaka av det hela. Suck. Sql kan vara allt bra bråkigt ibland. Ska det vara så svårt att bara köra två separata frågor men få ut de i en enda tabell?

På fredag är det tenta, och därmed var ännu ett par kurser över.. eller? Den andra kursen jag läser har varit bland de sämsta jag läst. Och såhär mot slutsträckan så har jag inte orkat med ett par uppgifter pga deras överdrivet flummiga natur. Riktigt ostrukturerat och märkligt har det varit under hela kursens gång. Måste nog ta upp det på nästa programrådsmöte.

Nåja. Nästa två kurser jag läser blir en trevlig blandning. Kvantitativa modeller för systemvetare (dvs lite lätt matte) och Japanska I. Det ska bli kul, japanskan särskilt. Länge tänkt att det vore kul att lära sig ett till språk, om än grundläggande. Och Japan är ju ett tech-land, kan ju vara nyttigt att kunna i arbetslivet också.

Nåja, det var allt för denhär gången!

Inga kommentarer: