fredag, september 29, 2006

Utbildningsbevakare

Har fått förslag om att jag ska bli utbildningsbevakare nu. Förra året har jag varit ledamot hos kårfullmäktige men det har tagit slut nu då SySek slagits ihop med SNS.

Det är väl ett avancemang? Från ledamot till utbildningsbevakare. Det känns som ett avancemang iaf. Och det borde väl se ännu bättre ut på mitt CV. Nå, det är ju inte riktigt därför jag tänkt gå med på att bli det. Men visst ser det bra ut på CV't också.

Stackars SySek har så ont om engagerade människor just nu, så man får väl dra sitt strå till stacken. Får se hur det blir med detdär, bevakandet. Man kan ju inbilla sig att eleverna faktiskt har inflytande, och så kan man låtsas att man åstadkommit en förbättring i utbildningen. Fast tyvärr är jag cynisk av mig, och vet hur lite inflytande man egentligen har när det kommer till kritan. Åsikter lyssnas på men det är nog allt.

Från det ena till det andra; ibland förbannar jag allt som har med elektronik och datorer att göra. Varför har allting blivit så dålig kvalité? Varför går allting konstant sönder? Idag fick jag mig en nygammal router, som jag köpte lätt begagnad på nätet. Gissa hur länge den höll? En timme! Och sånthär verkar hända mig jämt. Engång köpte jag en sån handkontroller för spel, den höll i 2 dagar. Allting ska göras så himla billigt idag att det är totalt struntsamma hur länge produkten i slutändan faktiskt håller. Man lovar en fin garanti men gör det så trassligt som möjligt så att konsumenten ska strunta i det och köpa en till likadan. Och det känns som om det håller på att bli likadant med PC-datorer. Fläktar överallt i burken som börjar låta som arga getingar efter några månader. Hårddiskar som krashar efter en månads bruk. Döda pixlar på nya skärmar.

Det är konstigt, men mina äldsta datorer är de som hållt längst. Har en SparcStation 4 som snurrat 24/7 hos mig i 5 år ungefär, och den är från mitten av nittiotalet ursprungligen, aldrig varit minsta lilla problem. De gamla 1-4gb hårddiskarna börjar krasha först nu, och de är också från mitten av nittiotalet. Har en P2-400 i garderoben som stått igång i 5 år nu, inga problem. Min gamla P3-450 har systern nu, samma där.

Eller är det så att det är åldern som spökar, och man inbillar sig verkligen att allt var bättre förr?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åldern! Det är enkelt att säga att det var bättre förr, men faktum är att alla mina datorer har crashat förr eller senare oavsett ålder.

Nytt moderkort i denna om några veckor - crashar om man ritar 3d i den... eller är det ramminnet? eller grafikkortet? hmm... skönt att jag är fattig då då!

eatfrog sa...

Hade du varit äldre än mig så hade jag kunnat gå med på detdär. ;)

Klart datorer krashar _förr eller senare_. Men för de äldre burkarna verkar det vara senare som gäller. Somliga verkar bara gå och gå.

Låter som en ny dator detdär, som inte vill rita 3d.