tisdag, september 26, 2006

Minimalistisk Java

Så jag tror att jag och en klasskamrat kommit på någonting lämpligt att ha som hobbyprojekt under åren fram tills vår examen. Alltså något projekt att utveckla och programmera. Tänker inte skriva på bloggen riktigt ännu vad det är för idé, vill ju inte att nån snor den. ;-)

Hursomhelst, poängen är att ta fram ett litet program. Det ska vara rätt minimalistiskt och resurssnålt (till skillnad från det mesta idag). Men samtidigt tänkte vi göra det i Java. Hur går detta ihop?

Jag har försökt googla runt lite efter hur man använder så lite resurser som möjligt med Java, men kan inte direkt påstå att jag hittat något särskilt läsvärt om det. Om man kompilerar programmet till native code så ska det tydligen bli snålare, slippa JVM'et. Och så finns det tydligen flera JVMs. Är verkligen ingen expert inom dethär området. Är det någon som är det?

Kan man skapa resurssnåla applikationer med Java? Ett tydligt exempel på vad jag menar är de två Bittorrent-klienterna Azureus och uTorrent. Azureus äter i runda slängar 150mb ram. uTorrent äter 6mb, och binären är på 170kb. Azureus är Java och uTorrent är C (om jag minns rätt).

Nå, tips mottas gärna. Nu ska jag pyssla med något annat ett slag.

Inga kommentarer: