onsdag, september 20, 2006

Minnas programmeringsspråk

Jag är lite orolig. Om c:a 2 år bör jag vara klar med min utbildning. Och efter det, är det rimligt att anta att jag kommer söka jobb som utvecklare. Dvs programmerare.

Och visst, jag har haft en kurs i grundläggande C och en kurs i lite mindre grundläggande Java. Men frågan är, hur mycket av detta kommer jag komma ihåg? Och desto viktigare, hur mycket förväntar sig arbetsgivaren?

Jag har, om jag får lov att vara lite skrytsam, en talang för att lära mig saker. Det är inte så att jag är särskilt duktig på nånting specifikt, utan bara det att jag lär mig snabbare än de flesta, så länge som jag är intresserad. Men jag har inte talang för att hålla det kvar i minnet. När jag inte har gjort nånting i Java på ett halvår så minns jag inte särskilt mycket. Visst, det kommer förvisso tillbaka snabbare än om jag inte hade gjort nånting alls tidigare, men det tar minst en vecka eller två innan man är på samma nivå som innan.

Så jag undrar, när man väl kommer ut i arbetslivet, förväntas det att man kan sin grej på momangen? För det är ju inte så att vi hållt på med någon slags avancerad programmering hittils heller. Kursen i C var helt textbaserad och grundläggande (if, for, while, printf ungefär) så om jag nu skulle få jobb som C utvecklare så måste jag medge att jag skulle behöva ett par-tre intensiva veckor för att kunna vara produktiv. Och det är nog rätt snabbt dessutom, folk som halkat sig igenom kurserna och saknar personligt intresse kommer ju verkligen ha problem.

Borde inte arbetsgivarna kanske ha en bättre kommunikation mot lärosätena angående detta? Och borde inte utbildningarna berätta lite mer om vad som komma skall? Tänk om man tror att man är kapapel till att arbeta som C-programmerare efter en såndär grundläggande kurs? Ger inte det utbildningen ett dåligt rykte sen i längden? "Vill du ha nån som kan programmera så ta en datatekniker, dom knackar C i flera år. Systemvetarna bara läser böcker."

Vad jag hört, så är det så idag att det är mycket svårt att få nåt annat jobb än längst ner på stegen. Och där blir man nog illa tvungen till att knacka kod. Nåja, jag tänkte som så, att jag måste skaffa mig något långvarit hobbyprojekt i valfritt språk. Tror det blir Java. Kanske något spel.. någon som har något förslag? Det ska helst inte bli klart efter några veckor, och det ska finnas plats för utveckling.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har du tänkt skaffa jobb som utvecklare så är det nog bäst att du verkligen är intresseerad av att programmera. Det innebär att du antagligen lär dig nya språk och utvecklar ditt hantverk även på din fritid och hela tiden utvecklar egna programvaror.

Personligen så har jag nästan alltid en programmeringsbok på sängbordet.

eatfrog sa...

Jo, det är nog sant. Visst är jag väl intresserad, men inte såpass att jag lär mig nya språk "för skojs skull".

Jag planerar inte att bli utvecklare egentligen, utan ser det mest som ett steg på stegen, och har mina mål högre upp. Men somsagt, så verkar det som om man måste först bevisa sig som utvecklare innan man får chansen till annat.

Jag hade 2 programmeringsböcker, och sålde nyss bort den andra, så nu har jag bara en Javabok. ;-)

Anonym sa...

Jag tror du har störrst chans att nå dina mål i så fall om du efter din utbildning går som trainee på något företag. Då kan man ofta få hoppa över en del steg och hamna någorlunda rätt på en gång.

Personligen är jag intresserad av hela utvecklingsprocessen, från tidig planering till utveckling, testning och design och då passar det oftast bäst att jobba på mindre företag.

Anonym sa...

Bra att du börjar fundera i de här banorna när du har ett par år kvar av utbildningen. Om du ska kunna programmera på någon rimlig nivå när du tar examen bör du definitivt ha ett långvarigt hobbyprojekt. Jag vet ingen som lyckats med det på något annat sätt, och det gäller även från mer programmeringstunga utbildningar än systemvetarprogrammet. Vad du programmerar spelar mindra roll, men mitt tips är att välja något område som du är djupt intresserad av för att kunna hålla dig motiverad mer än några kvällar.

eatfrog sa...

Peter: Ja trainee skulle nog fungera. Det skulle nog kännas litegrann som slöseri med tid att arbeta med någonting som man inte är särskilt intresserad av bara för att ta sig uppåt. Men ibland måste man.. Och hur är det med lön när det gäller trainees? Studieskulden måste man ju börja betala tillbaka direkt efter studierna..

Jens: Jag håller med, det är ett måste. Men det är inte så lätt att komma igång. Som du säger spelar det inte så stor roll vad man programmerar, bara det håller i längre än några kvällar. Så problemet ligger i att komma på nånting man skulle tycka var intressant, och tillräckligt svårt för att inte bli klart för snabbt. ;-)

Nå, jag får se hur det går. I'll keep you posted.