torsdag, april 07, 2011

Böcker

Är lite sugen på att läsa nå bra databöcker nu. Men vet inte riktigt vad det skulle vara för böcker i sådana fall. Känns som att de allra flesta är för nybörjare eller helt enkelt värdelöst tråkiga.

Men det måste ju finnas en del böcker som räknas som klassiker inom området. Vilka är det? Och vilka är såpass lättlästa att man kan läsa böckerna för nöjes skull och inte ha som uppslagsverk?

Den första boken som jag kommer att tänka på när man talar om klassiska böcker inom programmering är ju Knuths The Art of Computer Programming (TAOCP). Men första boken i serien är från 60-talet, och vad jag hört ska det vara riktiga monsterböcker att ta sig igenom.

Några böcker som jag funderat på att läsa däremot är The Mythical Man-Month av Fred Brooks. Det är en bok som folk nämner lite då och då, trots att den funnits sen 1975. Konceptet med boken är något de flesta utvecklare känner igen, flera kockar gör inte bättre soppa. Att öka antalet utvecklare på ett projekt leder inte till att projektet blir snabbare klart, tvärtom, det kommer ta ännu längre tid att bli klart.

En annan som verkar bra och jag skulle vilja läsa är The Pragmatic Programmer av Andrew Hunt & David Thomas.

Är det någon som har nå bra tips att ge?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med, det är lite svårt men leta reda på lite intressant artiklar på nätet. Finns mängder med sidor med bra artiklar som verkligen kan gå på djupet!
Gillar man databaser tycker jag det finns en del intressant här:
http://www.sqlservercentral.com/

eatfrog sa...

nja, att läsa saker på nätet är det ingen brist på, och artiklar vet jag var man hittar.

det jag är ute efter är bra (och lite mer tidlösa) böcker om systemutveckling/programmering. sånadär som man inte behöver slänga direkt året därpå för att det kommit ny teknologi som gjort innehållet obsolete.

Anonym sa...

Tjenare!

Ser att du gått systemvetenskap och jobbar med sånt idag. Är själv intresserad att gå systemvetenskap och har lite frågor, har du nån mail som jag kan kontakta dig på?

/Vilsen student

eatfrog sa...

javisst, om du klickar på visa profil där på höger sida så finns min epost där