onsdag, december 06, 2006

Trainee-plats

Jag har funderat lite kring dethär med Trainee-platser. Hur får man sådana egentligen? Det stod en del om det i en CS-bilaga häromdagen, men vad det stod mest om var hur förträffligt det var med Trainees och att få en sån plats.

Dock verkade det samtidigt som att det är otroligt svårt att få en plats, personen som det stod om hade tagit dubbelexamen för att han siktade på att få en traineeplats efter examen. Han tog dels en systemvetar-examen och sen en ekonomiexamen som plus i kanten. Vilken pers. Önskar att jag också skulle orka ta dubbelexamen, men näe. Det är så mycket i skolan som inte intresserar mig, och då har jag svårt att motivera mig. Om jag skulle läsa ett ämne som inte intresserar mig alls som helhet, t ex ekonomi, då skulle jag nog bli väldigt skoltrött.

Men vad kan man mer göra för att ha någon chans att få en traineeplats sen då? Mycket hobbyprojekt och annat som visar att man är driftig? Eller är det via kontakter man får sånt?

Känner mig lite fundersam på allt såntdär, då jag är smärtsamt medveten om det faktum att jag inte har något kontaktnät värt att nämna. Känner ganska få här i Luleå alls egentligen, så jag vet inte ens vart man skulle börja. Snart är det dessutom dags att börja söka sommarjobb, och jag tror att det vore otroligt bra att få ett jobb i branschen. Det är just det som saknas i min CV, yrkeserfarenhet inom IT.

Och det är väl det som är det viktigaste i arbetsgivarnas ögon, dom ser bara alla problem som uppstår med någon som inte kan alla trebokstavsförkortningar och inte kan alla verktyg som används just i det företaget. Men ett sådant tänkande lönar sig inte i längden, många företag kan missa stora talanger och duktiga människor som bara inte vet hur man ska få in foten.

Hoppas något företag ger mig chansen nu i sommar, eller åtminstone efter examen!

Inga kommentarer: