onsdag, december 20, 2006

JSTL

Skrev just en liten JSP sida för att hämta data ur en db via JDBC och mha JSTL. Blev mycket förvånad över hur lätt det faktiskt var. Man slapp helt krånglig svårläst kod. Det enda halvsvåra var att få in biblioteken i Netbeans för att dess interna Tomcat skulle hitta grejjerna.

Men att bara köra c:forEach för varje rad i svaret och bara slänga det in i en tabell, det var mycket snitsigt. Servlets var också rätt snitsigt faktiskt, jag kan förstå syftet med både JSP och Servlets nu. PHP är lätt och bra, men det är inte särskilt kraftfullt ändå. Men för det mesta duger PHP ändå, för ofta vill man ju inte göra mycket mer än bara hämta data och trycka in data i en databas. Och så presentera det på något sätt.

Det är bara detdär med läsbarheten, ibland blir det riktigt bökigt i PHP tycker jag. Nu är det bara en uppgift kvar i ASP.NET, vilket jag fortfarande har stora problem med. Jag har så himla svårt att hitta vettiga kodexempel och information om saker och ting. Är det typiskt M$ eller är det bara jag? Böckerna jag bläddrat i har varit lite för seriösa också, det är en likadan uppgift som denhär i JSP. Lägg till något i en databas, visa det. Då vill man ju helst inte lära sig hela C# från grunden.

Nå, inlämning på fredag. Vi får se om jag hinner till deadline.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte bara tipsa om en sida med massor av bra ASP.NET-exempel på svenska. www.aspnetexempel.com

Här kanske du hittar lite av det du söker.

eatfrog sa...

Massor vet jag inte, men en del iaf. :) Tack för tipset.