torsdag, oktober 26, 2006

Litet lov

I måndags hade jag tenta i SMD139, säkerhet och administration eller vad den nu hette.

Det var rätt specifika frågor. T ex, vilket kommando skulle du använda för att.. vad gör varje kolumn i /etc/passwd, skriv ett shellskript. Även fast jag nu tyckte att det var måttligt lätt, med min snart 10 åriga vana av *nix, så tyckte jag det kan vara lite orättvist mot dem som har pluggat allmänkunskap stenhårt. Man kanske har jättebra koll på allt möjligt, litegrann. Vad saker och ting är, hur man löser saker på ett ungefär. För det är ju så det går till i arbetslivet sen också, man har faktiskt dokumentation och google till sin hjälp.

Men ifall man nu på tentan inte kom ihåg exakta kommandon och syntax så kanske man inte lyckas alls. Plus att det var nån specialare på första frågan där man ska få minst 3 rätt av 5 för att få godkänt öht. Frågan gällde kryptografi, symmetriska och osymmetriska nycklar. Tur att vi haft exakt samma ämne i den andra kursen som gått parallellt.

Nåja, nästa läsperiod blir det något så spännande som Internetprogrammering och Internetsäkerhet. Jag räknar med lite slappare takt, vilket känns rätt skönt just nu. Vill ta tag i lite hobbyprojekt och diverse. Ska ta och bli vassare på Java och lära mig PHP har jag tänkt. Och så borde jag nog bläddra igenom boken om Objektorienterad analys och design, det känns som om man faktiskt har lyckats glömma bort varenda sak vi lärde oss i den kursen. Tänkte att det vore nyttigt att planera hobbyprojektet grundligt och skissa lite UML etc, för att komma in i rätt tänk.

Jag har en ful ovana att programmera Java som om det vore C, och upptäcker det först efter tusen rad kod. ;-)

Nåja, nu ska jag vila vidare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där med specifika frågor på tentor märker jag av väldigt ofta. Tycker det är rätt ruttet. Skulle nog hellre se ett system där tentor mer var som fria uppsatser där man fick skriva vad man kunde helt enkelt på ett gäng sidor. Sedan skulle det räcka med betyget U eller G.