lördag, maj 24, 2008

Ännu ett år

Då var mitt tredje år avklarat. C-uppsatsen är klar och inlämnad (fast det brukar bli någon sorts komplettering) och det återstår bara en omtenta, i Japanska 2.

Sanslöst hur snabbt tiden kan gå, om några månader påbörjar jag mitt fjärde och sista år. Det har verkligen varit år som gett insikt och nya lärdomar. Man är ju så naiv, och inser inte hur komplext allting är. Hur stort arbete det verkligen är att utveckla ett nytt system, det tog säkert ett år att smälta. Att det största arbetet är analys och design kunde man inte ens föreställa sig innan jag började utbildningen.

Några saker oroar mig för närvarande. Det finns inga engagerade i sektionen förutom mig själv som läser det systemvetenskapliga programmet. Jag sitter kvar som utbildningsbevakare därför att det inte finns någon annan. Men det är ju inte hållbart, jag slutar ju nästa år. Sen då, liksom. Måste ta och fundera på detdär, och försöka fixa någon som kan ta över min post.

Sektionens framtid ser inte ljus ut, minst sagt. Det är färre och färre som läser nationalekonomi och statsvetenskap, och nu talas det till och med om att stänga ner statsvetarprogrammet. Så merparten av sektionens medlemmar är faktiskt systemvetare, samtidigt som de saknas helt i sektionsverksamheten. Vad göra? Snart sitter vi alla utan en sektion, då vi är 5 pers på alla poster, som sköter allting.

Sen börjar jag känna arbetsmarknadens press. Kan jag tillräckligt? Vad borde jag kunna? Hur ska jag få mitt första riktiga jobb? VAR ska jag få mitt första riktiga jobb? Jag vill nog inte stanna här i Luleå. Men vart ska jag isf flytta? Alla dessa frågor.. äh, man får ta det sen när det kommer.

Nåja, denhär bloggen har inte varit så hemskt aktiv under det gångna året, vi får se hur illa det blir under sommaren. Tanken var att lägga allmännyttig information här om termer, koncept, ramverk, metoder, metodologier, osv, så att det går att hitta något om man skulle googla på t.ex. SSM, POM eller J2EE. Kanske borde ta mig ett litet ryck igen. Nä, nu ska jag äta lunch.

Inga kommentarer: