tisdag, maj 27, 2008

Buzzwords

http://www.idg.se/2.1085/1.164027

Företag vill ha webben 2.0, men vet inte vad det är. Det tycker jag summerar ganska mycket läget när det gäller uttryck av dethär slaget, buzzwords som dom kallas. Det talas alljämt om webben 2.0 och andra liknande begrepp, men det är sällan någon faktiskt förklarar vad det innebär. Ändå vet man att det behövs, eftersom det står om det överallt. ITIL är ju ett annat sånt modeord just nu, ojoj vad alla ska köra ITIL.

Ramverk är ett annat kul, och kommer ni ihåg reklamaffischerna där det bara stod DOT NET. Ingen visste vad det var för något. Sen säger Microsoft och ler lite mystiskt, "det är ett ramverk..". JÄKLAR DET MÅSTE VI HA. Hörru IT-Bosse, har vi detdär dått nets?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Precis så är det! Huvudet på spiken.

Emanuel sa...

Tjena tjena,

Jag är också systemvetare, gick på DSV i Kista, en Stockholmsförort.

Lustigt nog gift med en japansk tjej också!

Jag vet nästan vad Web 2.0 är, fast det råder lite blandade uppfattningar om vad det är. En del menar att sidorna ska validera samt att man ska använda javascript för att korrigera saker som spökade på hemsidor förr i tiden. En del menar på att besökare ska kunna bidra till sidorna. Det finns lite olika beskrivningar!

eatfrog sa...

Anonym, tackar tackar. ;)

--

Tjena Emanuel. Jag gjorde just min omtenta i Japanska 2 förra helgen. ;) (och jag vet var Kista ligger, jag har bott 14 år i ett par andra Stockholmsförorter)

Jo, jag har hört domdär definitionerna av web 2.0 också. Jag lutar personligen åt detdär med användarbidrag på sidorna.

Validiera/Verifiera känns inte som nog revolutionerande. ;)