måndag, november 13, 2006

Första ansträngningarna

Sådärja, då verkar influensan ha släppt nästan helt. Idag har jag knappt haft ont i halsen alls, bara en riktigt irriterande hosta och nånting verkar ha tagit över mitt ena öra. Hör riktigt illa på höger sida, vilket ger lite lustiga fenomen, kan inte längre placera varifrån ljud kommer.

Nåja, nog om mina sjukdomar. Idag gjorde jag klart den andra hemläxan i Internetsäkerhetskursen, eller ja, den första egentligen. Den riktigt första var bara en uppgift där man skulle skriva några rader om sig själv och lämna in. Det är nu tredje gången på 1½ år som jag gör en sådan uppgift. Det känns lite dagisartat, men äsch, det är ju ändå rätt kul att läsa de andras beskrivningar om sig själv.

Ja, denhär andra uppgiften då. Där skulle vi läsa igenom ett kapitel ur en BSI rapport och sedan leta upp artiklar i svenska IT-tidningar för att visa att samma problem finns (eller inte finns) i Sverige. Såklart finns alla de problem de nämnde, för det var riktigt generella saker, som t ex slarv med lösenord eller att säkerhet inte tas nog seriöst. Nåja, då läxan skulle egentligen vara inne redan i torsdags och jag spenderade förra natten genom att hosta så var jag trött och ville bara den klar. Det blev en rätt torftig och tunn inlämning men.. äh. Just nu känner jag mig inte särskilt brydd.

I den andra kursen har jag nu tagit tag i PHP. Det känns nästan skamligt att jag inte kan PHP öht. Fasiken, kan ju knappt ens HTML. Vad är dethär med att sätta slash på slutet av en såndär grej inom < >. Element, heter det så? Alltså att man har t ex [br /]. [ istället för <, annars blir det crazy. Men PHP var det ja. Det var ju lite lustigt, jag lyckades använda mysql databasen via php på 5 minuter, utan några förkunskaper om PHP. Förvånande lätt.

Men det KAN ju ha att göra med att PHP verkade väldigt likt Perl, vilket jag använt en del. Och Perl i sin tur liknar C till en viss mån, så språket kändes inte alls främmande. Nu måste jag bara lära mig att koka soppa på både HTML och PHP.

Inga kommentarer: