torsdag, november 16, 2006

Det svåraste i världen

Det svåraste i världen måste vara att börja med något i god tid. Lyckas man någonsin? Man VET att man borde ta tag i något, men det går bara inte innan man verkligen har bråttom.

Kurserna jag läser nu är på distans. Det utbildningssättet fungerar verkligen inte för mig. Särskilt när läraren sätter upp svåra och långsiktiga mål, man har en stor uppgift som ska vara klar just innan kursen tar slut. Tills dess får man göra vad man vill. Det är verkligen svårt.

I internetprogrammeringskursen är det på det viset. Det är tre uppgifter som är så gott som likadana, men i 3 olika språk. PHP, JSP/Servlets och C#/ASP.net. Det går inte så bra just nu.

PHP kan jag förstå, det klarar jag nog av bara jag hittar några bra sidor på nätet om språket. I min Javabok finns det ett kapitel för servlets och ett kapitel för JSP, så det ska väl också gå bra. Men C# vet jag ingenting om, och .NET, njaa. Jag förstår som inte konceptet riktigt. Vadå code-behind? Och jag har inte hittat några bra tutorial sidor om det.

Jag valde att inte köpa kursboken till den kursen, för programmeringsspråk brukar vara så väldokumenterade, och det brukar finnas gott om läromaterial gratis på nätet. Men jag vet inte, jag har inte riktigt lyckats än så länge. Det kan också bero på det faktum att jag ska lära mig 3 språk samtidigt, man hoppar lite mellan alla tre.

Om jag är smart så strukturerar jag upp dethär. Ett språk åt gången, göra bort det på så vis att den tredje är klar vid inlämningsdatumet. Men strukturera min tid är jag inte bra på. Jag är duktig på att organisera och strukturera allt annat, men inte min tid.

Jag känner dessutom att jag hindras av det faktum att jag inte äger en bärbar dator. Plugga hemma är ju, som alla vet, riktigt svårt. Visst, det finns datorsalar i skolan, men jag har så svårt att koncentrera mig när det springer folk omkring. Sen finns inte alla verktyg som man vill ha, som man vant sig med. När inte ens Firefox finns installerad så blir jag gnällig och grinig.

I den andra kursen, Internetsäkerhet, så vet jag inte riktigt vad jag håller på med. Jag har inte sett något behov av en kursbok ännu, mest för att jag inte vet vad vi håller på med. 2 veckor har gått och vi har inte gjort nånting ännu. Borde man ha läst en massa i boken? Det har inte kommit några sådana signaler iaf. Läraren i den kursen har en tendens att lägga 100st pdf-dokument överallt i vår webbaserade läroplattform, så det finns väl en risk att jag missat någonting viktigt.

Skulle jag bara få åter energin som influensan åt upp så skulle jag kunna styra upp allting. Och ta tag i hobbyprojekten, förbannat. Det är ju nu jag faktiskt har tid!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare! Jag har exakt samma problem som dig, så jag vet vad du pratar om. Jag ville egentligen bara tipsa dig om en fantastiskt bra bok om C# och ASP.NET. Grym bok för den som är nybörjare på dessa tekniker. Den heter Build Your Own ASP.Net 2.0 Web Site Using C# & VB, ISBN: 0975240285. Den finns på Adlibris.se och kostar 339:-. Lycka till med allt.

eatfrog sa...

Tjena tjena, skönt att höra att man inte är ensam. ;) Tack för tipset!

Anonym sa...

Just ASP.NET tyckte jag det var väldigt svårt att hitta bra guider och sidor om. Slutade med att jag köpte boken Programming ASP.NET från O'Reilly. Enligt många den bästa boken i ämnet.

eatfrog sa...

Jag håller med, typiskt Microsoft på något sätt. De är faktiskt inte så himla bra på att dokumentera sina prylar.

Kan väl också bero på det faktum att det inte är så gammalt ännu.

Borde nog köpa en bok, men det tar emot. Jag tror inte jag får så mycket nytta av det i framtiden. Får ta och kolla in biblioteket om dom har någonting användbart nästa vecka.