tisdag, augusti 29, 2006

År två

Igår började alltsä det andra läsåret för min del. År två består av egna val, så jag läser somsagt kurser hos Systemteknik för omväxlings skull. Igår hade jag en föreläsning i nätverkskursen och idag är det en föreläsning i säkerhet och drift kursen. Nätverkskursen verkade intressant iaf, fast tempot var högt. Första inlämningsuppgiften ska vara inne redan på fredag, och jag har inte ens hunnit köpa boken.

Nå, början av mitt andra år fick mig att tänka på det faktum att ett helt år har passerat. Tiden kan gå så snabbt ibland. Och jag började tänka, vad har jag lärt mig under förra året egentligen?

Rätt så mycket faktiskt. Mycket om saker man redan trodde sig veta en del om. Och mycket nya synsätt på problem man redan kände till. Några höjdpunkter under förra året var föreläsningarna om Viable Systems Model med den mycket trevlige läraren Lars Lindgren. Arbetet med VSM gav nya insikter, nya sätt man kan se på organisationer.

Den första databaskursen var också helt klart matnyttig, för det var något jag inte alls hållt på med tidigare. Tyvärr var kursen något tråkig, och än värre blev det i den andra kursen. Det var nog den kurs som gav mig minst. Jag kan inte komma på nånting jag lärde mig under den kursen egentligen.

Kursen i UML och OO hade nog varit en bra kurs egentligen, men den havererade totalt pga nedskärningar i personalen som ledde till läraravhopp. Lägg sen till ett halvt misslyckat projektarbete som ingen ville ta tag i så fick man sig en riktig soppa.

Den bästa boken jag läst under förra året är Ackoffs Re-creating the corporation. Även fast man inte är intresserad av ämnet så är nog den boken läsvärd. Mannen skriver om ett relativt tråkigt ämne på ett intressant sätt.

Sämsta boken är nog Fredholms 99 koncept. Jag förstår inte ens varför den var med i kurslitteraturlistan. Köp bort den av mig.

Inga kommentarer: