onsdag, september 19, 2007

Apoteket ger upp på Sun

http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.121599

900 apotek i Sverige har bytt ut Solaris-servrar mot Intel/Red Hat Linux dito.

Det är något vi börjat se en hel del av, hur man börjar gå över till Linux lite varstans. Oundvikligt antar jag. Men jag vet inte, är det verkligen så enkelt att man kan bara se hur mycket de bägge alternativen kostar och sen basera sitt val på det? Är billigast alltid bäst?

Nu vet jag egentligen ingenting om hur supportdelen fungerar hos varesig Sun eller Red Hat, men jag känner till Suns hårdvara. Och på den fronten är det stor skillnad. Nog för att den skillnaden år för år blivit mindre och mindre, för att Suns kunder inte är längre villiga att betala domdär extra kronorna för att få ett chassi som tål att bli överkört.

Men samtidigt så kan man ju nuförtiden köra Solaris på x86, och vad det är för maskiner Apoteket haft tidigare förtäljer inte artikeln. Nåja, jag vet inte, jag är väl ovanligt åsiktslös angående det hela för en gångs skull.

Inga kommentarer: